Horváth Csaba
hu en

GlooMY sunday

2006

1 1

A „GlooMYsunday”c. installáció, magában foglalja a három ruhadarabból álló „sportruha-kollekciót”, és hozzá szorosan kapcsolódó ál-reklámfilmet. Tematikája a piaci- és reklámmechanizmusok, a mesterségesen generált életérzések problematikáját járja körül.

A tárgyak valós ruhadarabok pontos leképezései betonból, melyeket egy fiktív sportmárka kreált brand-je fűz egységgé. A ruhadarabokat valóban viselhetővé tettem, ebben nem különböznek eredeti társaiktól. Annyibban viszont igen, hogy ezek egy testméretre, (a saját testemre) méretezettek. A súlyos, öntött beton részletek váltakoznak az eredeti bélés és rátétanyagokkal, elmosva a határt tárgy és annak leképezése közt. Egyidejű feszültség keletkezik az anyag, valamint a tárgyak valóságossága, és abszurd fikciója között, kiváltva –a reményeim szerint- ironikus hatást.
A kollekció totális diszfunkcionalitása, analóg tárgyi világunk számtalan elemével, melyek gyakorlati értelemben nyomasztó díszfunkcionalitással terhelik hétköznapjaink. A súlyos betonruhák keltette feszültséget oldandó, a brand létrehozásánál olyan kultúrtörténeti elemekhez nyúltam, melyek fekete humorral fűszerezik a tárgyak szimbolizációs egységét. A brand ugyanis, amit létrehoztam, egy igazi hungarikumon alapul, egy olyan „terméken”, mely az egész világon ismert lett. A Seress Rezső által komponált Gloomy Sunday a ’30-as ’40-es évek slágereként bejárta az egész világot, olyan előadók tolmácsolásában, mint Billie Holliday, napjainkban pedig Sinead O’Connor, Björk vagy a Portishead. Ami az országimázs szempontjából kétségessé teszi hasznát, az az öngyilkossági hullám, melyet kiváltott.
A dal hatása alatt globális közösséget alkotva ugrottak összetört szívű szerelmesek a Golden Gate-ről és a Szabadság-hídról egyaránt. A fiktív reklámfilm is elsősorban erre alapozva veti fel egy baljósan romantikus történet vázlatát, kiegészítve édesanyám hangjával, aki a dal vezérmotívumát dúdolja aláfestésként. Rejtett kapcsolódási pontot jelent a folyóba ugró szerelmesekkel, -a dal keletkezésével azonos időbeli rétegre helyezhető jelenség, -a szeszcsempészek által kultivált likvidálási mód, a betoncsizma használata. A történeti kontextus azonosságán túl kapcsolat a félelem, mely a 85 kg-os ruhadarabba öltözött ember vízben, vagy bármely közegben való mozgására vonatkoztatható. A márka jelmondataként feltűnő „life is too easy” ezzel a zsigeri érzéssel kerül feloldhatatlan paradoxonba.

http://varosimaz.blogspot.com/2009/05/szomoru-vasarnap.html