WORKERS OF THE WORLD UNITE!
2009
Az elmúlt ötven év során a munkásábrázolások és munkafolyamatok képzőművészeti reprezentációja teljes mértékben kompromittálódott régiónkban. Ebben semmi meglepő nincs, ha figyelembe vesszük a kelet-európai történelmet. Különböző politikai kurzusok és hatalmi berendezkedések drasztikus átalakításokat hajtottak végre a vizuális reprezentáció számos formájában, ezzel karakteresen demonstrálva az eszmerendszerüket. Az irónia az, hogy a szándék ellenére a folyamat csak kisebb esztétikai változásokat hozott magával; a megformáltság és a "heroizmus" megmaradt, csupán a tematikák cserélődtek. Gyakran a heroizmus egyszerű, kínos igyekezetet takart.
Az installáció egy hordozható, szétszerelhető munkás-emlékmű, amely nagy mértékben merít a rendszerváltás óta devalválódott munkásábrázolásokból. A munkás és a munka ábrázolása az elmúlt húsz év során marginalizálódott, bár nem tűnt el teljesen. A fizikai munka világának vizuális reprezentációi főként a divatvilágban találhatók (Dockers, CAT), amelyek folytatják a régi sztereotípiákat, miszerint a munkás egy vasból és sárból gyúrt, maszkulin alak. Az általad készített figurák nemcsak ezeket a vizuális kliséket folytatják, hanem határozottan androgün és légies jelenségek. Az ezüst színű klumpát viselő figurák közül néhányan elasztikus organza anyagú fehér dresszt hordanak, szándékosan összemosva ezzel a szabadidő és a munka fogalmait.
A figurák testrészei és mozdulatai különböző létező emlékművek zsánereiből összeállítottak. A szoborcsoport figuráinak pátoszformulái sajátos ismétlődés szerint sorakoznak fel, megtartva az emlékművek hatásmechanizmusát és a dinamizmust. Az egyedi arckifejezéseket viselő arcok egyediek. Az arcból négy névtelen zsánerfigura, vagyis archetípus, míg a háttérben álló figurák valódi személyiségek portréit viselik.
Az egyik figura Horst Tappert, Derrick arcát viseli, aki ugyan nem munkásfigura, de az általa
megszemélyesített nyomozó erkölcsi tanmese és elhivatott morális nevelő munkája predesztinálja őt a zsánerszerepre. A másik figura Henry Rollins, amerikai zenész/műsorvezető/spoken word előadó, akinek „Get in the Van” című önéletrajzi könyve magyarul is olvasható. A könyv az álmokért küzdő, a nyolcvanas éveket egy turnébusz platóján töltő Henryről szól, aki akkoriban a Black Flag nevű punk együttes frontembereként működött. A bikanyakú figura nemcsak munkabírása és hiperaktivitása, de arckaraktere miatt is vetekszik egy masszívabb munkásfigurával.
A csoport alumínium posztamentum rendszerében egyaránt megtalálható a hibrid kompozíció, ahogy az installáció látványvilágának többi eleme is. A sportdobogók rendszere összeolvad a diktatórikus emlékművek monumentalizáló hatásvadászatával, és a divatipar árutartó konzoljainak sterilitásával.
Az installáció hátterében egy lightboxon megjelenő logófelirat látható a „WORKERS OF THE WORLD UNITE!” szöveggel. A szlogen magyar változata túlzottan behatároló lett volna, szűkített értelmezési mezővel. A szlogen pseudobrandként is feltűnik a figurák némelyikén, ruhadarabjaikon, kiegészülve más pseudobrandekkel, amelyek mindegyike olyan radikális, forradalmi folyamatokat nominalizál, amelyek szorosan kapcsolódnak a munkás történelmileg változó szerepéhez.
Fotók: Várnai Gyula, Horváth Csaba Árpád